Alla inlägg under september 2017

Av Köks Pågen - 24 september 2017 08:26

Godmorgon alla!


Då var det denna veckans sista dag och imorgon är dags för mig att gå på 3 veckors praktik.

Jag har fått en praktikplats på ett äldreboende i deras kök vilket ska bli spännande och jättekul. Jag brinner verkligen för att våra äldre ska få så bra mat som möjligt och det är dom värda nu tänker ni säkert men våra barn då som också behöver bra mat för att växa och ja dom behöver också bra mat men jag kan tyvärr inte klona mig och vara överallt   .

 

När jag var liten så sa jag alltid till min älskade mamma att hon inte skulle hamna på "fattighuset" ( när hon blev gammal ) utan att jag skulle ta hand om henne :). Så mycket tycker jag att vi ska ta hand om våra äldre.


Dagens 2 recept är antingen en förrätt eller en god kvällsmacka och ett tillbehör till de.


Räksmörgås:

 

1 st brödskiva ( går det med vilket bröd som helst ).

 

Smör ( vilket som där också ).

 

1 st hårdkokt ägg ( Jag brukar koka dom i 8-9 minuter ).

 

Egengjord majonäs och handskalade räkor.

 

Egentligen så kan väl alla göra en räksmörgås men jag valde ändå att lägga in det. 


Majonnäs 4 port:

 

2 äggulor

 

1 tsk senap

 

2 tsk vinäger

 

2 krm salt

 

Peppar efter tycke och smak.

 

Gör så här: 

 

1. Blanda samman äggulor, senap, hälften av vinägern, salt och peppar.

 

2. Tillsätt oljan under vispning, först droppvis och sedan i en tunn stråle när majonnäsen börjar tjockna.

 

3. Smaka av med resten av vinägern.

 

4. Skulle majonnäsen bli för tjock, späd med lite kallt vatten.

 

Tips:

 

Om majonnäsen skär sig beror det oftast på att man tillsatt oljan för snabbt. Man kan rädda den spruckna majonnäsen genom att börja om med en ny äggula och sedan tillsätta den skurna majonnäsen under vispning, först droppvis och sedan i en tunn stråle.

 

 

 

 

Önskar er en fortsatt bra dag.

Av Köks Pågen - 23 september 2017 10:08

Gomidda alla.


Jaha då ska jag lägga in mitt första blogginlägg någonsin.

Denna blogg är avsedd för alla mina matrecept som jag dels gör själv eller andras goda recept som jag gillar.


Jag är ännu inte utbildad kock men kommer att påbörja en sådan utbildning den 16:e oktober i Malmö.

Hoppas att ni får en trevlig läsning och att ni hittar många goda recept här inne.


Här är mitt första recept:

Korv stroganoff ala kökspågen:

Ingredienser:

  • 1 st Falukorv
  • 1 pkt Bacon
  • 2 st Morötter
  • 1 Burk Champinjoner går även bra med färska champinjoner
  • 1 Burk krossade tomater
  • 2 dl Cream Fraiche
  • 3 dl Matlagningsgrädde
  • Salt och peppar och Vitlökspeppar
  • Ketchup för färgen och smakens skull.

Beskrivning:


  • Skiva falukorven i stavar.

  • Häll korven i en kastrull och fräs den i flytande margarin och krydda med salt och peppar.

  • Tillsätt klippt bacon och champinjonerna.

  • Hacka och häll i morötterna.

  • Häll i dom krossade tomtarna och låt det koka en stund.

  • Tillsätt Cream Fraiche och matlagningsgrädden.

  • Till sist så häller ni i ketchupen och Vitlökspepparn.


  • Servera med ris eller pasta.

 


Bon appétit


 
Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards