Direktlänk till inlägg 7 oktober 2017

Lördag morgon

Av Köks Pågen - 7 oktober 2017 09:11

Godmorgon lördamorgon på er!


Idag säger almanackan den 7 oktober och vi kan väl slå fast att vi inte fick någon speciell sommar i år trots att dom säger att meteorologiskt sätt så är det sommar när dygns temeraturen överstiger +10 grader.
Nu är det 1,5 månad kvar tills gotteborden (Julborden) börjar, för trots att jag är rätt så trött på julen så älskar jag maten på julen (visst vi äter sill å ägg till påsk och till midsommar också).
Det är något speciellt med maten under julen för man äter ju inte bara sill å ägg då utan även köttbular, prinskorvar och julskinka.
Julskinka ja, den tycker jag att man kan äta året runt om man har nåt av den hemma då förstås. Jag hade kvar en 3 kilos julskinka i somras och den kokade jag upp på midsommarafton (blev väldigt god trots att jag bara hade vitlök i).
Nog snackat om julen och julmaten (det är ju rätt så långt dit) för innan vi kommer dit så har vi massvis med jättegod mat.

 

Dagens recept består av en varmrätt i form av en gryta gjord på fläskkarré och en kaka som var min pappas (R.I.P) favorit kaka i form av Tigerkaka vilken också blev min och mina syskons favorit kaka.

 

Fläskkarré gryta ala KöksPågen.

 

Ingredienser: 2 port

 

200 g Fläskkarré


2 dl Matlagningsgrädde (funkar med laktosfri)


2 dl Creme Fraiche (funkar med laktosfri)


2 tsk Svartvinbärsgelé


6 st Färska champinjoner (funkar även med burksvamp för den som vill)


1 pkt Bacon


Salt, peppar och torkad timjan, Collorit Soya

 

Gör så här:

 

1. Bryn karrén i lite flytande margarin.


2. Sköj och skär ner champinjonerna i grytan.


3. Klipp baconet i lagom stora bitar och tillsätt även de i grytan.


4. Salta och peppra.


5. Tillsätt matlagningsgrädden och Creme Fraichen och låt koka upp.


6. Tillsätt svartvinbärsgelén.


7. Krydda med lite torkad timjan.


8. Smaka av och färga med lite Collorit Soya.


9. Salta och peppra mer vid behov.

 

Det går bra med kokt ris till.

 

Servera även med en god sallad sidan om i en liten skål eller på en assiett.

 

 

 

Tigerkaka:

 

Ingredienser:

 

200 g Smör eller margarin


2,5 dl Socker


3 st Ägg


4 dl Vetemjöl


1 tsk Bakpulver


1 dl Mjölk eller grädde

 

Smaktillsats:

 

2 msk Kakao


1 msk Vaniljsocker


eller rivet skal av citron eller apelsin 0,5-1 st

 

Gör så här:

 

1. Smörj och bröa eventuellt en avlång form.


2. Rör matfettet och sockret poröst.


3. Blanda ner ett ägg i taget under omrörning.


4. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och sedan vätskan.


5. Lägg ungefär 1/3 av smeten i en skål och blanda ner kakaon.


6. Smaksätt resten av smeten med vaniljsocker eller citron- eller apelsinskal.


7. Häll hälften av den ljusa smeten i formen och sedan den mörka smeten och resten av     den ljusa.
8. Dra med gaffel genom smeten så får kakan ett marmorerat utseende.


9. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 1 timme.

 

Sambon bakade genast en tigerkaka och resultatet ser ni nedan.

 

Bon appétit



Ha fortsatt trevlig lördag.

 

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Köks Pågen - 15 januari 2018 11:01


God förmiddag alla läsare.     Som rubriken lyder så hade vi kyckling vecka i skolan förra veckan, där vi har fått göra lite olika kycklingrätter.  Dels så har vi gjort kokt kyckling med currysås men vi har även fått stycka hela k...

Av Köks Pågen - 10 januari 2018 19:10

Då var vi inne i den andra veckan av detta året och här kommer en liten uppdatering på vad vi gjorde för mat förra veckan i skolan.Precis som vanligt så hade vi köket 2 dagar i förra veckan, där vi dels gjorde kokt torsk i senapssås och sen så gjorde...

Av Köks Pågen - 6 januari 2018 07:16

Godmorgon alla!   Då har det snart gått en vecka av det här nya året. Som vanligt så kommer jag att ha svårt att skriva 2018 eftersom jag är van vid att skriva 2017.Veckan som gick i skolan så har vi dels lagat 2 olika fisk rätter och sen så fick...

Av Köks Pågen - 25 december 2017 08:16

Godmorgon alla läsare och godfortsättning på julen.   Som ni alla vet så har jag haft 4 veckors praktik på en restaurang här i Ystad som tog slut i fredags.Det har varit 4 lärorika veckor och det har varit mycket att göra nästan hela tiden.På lil...

Av Köks Pågen - 16 december 2017 09:27


Godmorgon alla läsare!   Då var det lördag morgon vilket innebär ledig dag för mig på praktiken.Nu har jag varit på min praktik i 3 veckor så nu har jag bara 1 vecka kvar.Dessa 3 veckor har innehållit lite av varje där jag dels har jobbat lite me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards