Direktlänk till inlägg 24 september 2017

Söndag

Av Köks Pågen - 24 september 2017 08:26

Godmorgon alla!


Då var det denna veckans sista dag och imorgon är dags för mig att gå på 3 veckors praktik.

Jag har fått en praktikplats på ett äldreboende i deras kök vilket ska bli spännande och jättekul. Jag brinner verkligen för att våra äldre ska få så bra mat som möjligt och det är dom värda nu tänker ni säkert men våra barn då som också behöver bra mat för att växa och ja dom behöver också bra mat men jag kan tyvärr inte klona mig och vara överallt   .

 

När jag var liten så sa jag alltid till min älskade mamma att hon inte skulle hamna på "fattighuset" ( när hon blev gammal ) utan att jag skulle ta hand om henne :). Så mycket tycker jag att vi ska ta hand om våra äldre.


Dagens 2 recept är antingen en förrätt eller en god kvällsmacka och ett tillbehör till de.


Räksmörgås:

 

1 st brödskiva ( går det med vilket bröd som helst ).

 

Smör ( vilket som där också ).

 

1 st hårdkokt ägg ( Jag brukar koka dom i 8-9 minuter ).

 

Egengjord majonäs och handskalade räkor.

 

Egentligen så kan väl alla göra en räksmörgås men jag valde ändå att lägga in det. 


Majonnäs 4 port:

 

2 äggulor

 

1 tsk senap

 

2 tsk vinäger

 

2 krm salt

 

Peppar efter tycke och smak.

 

Gör så här: 

 

1. Blanda samman äggulor, senap, hälften av vinägern, salt och peppar.

 

2. Tillsätt oljan under vispning, först droppvis och sedan i en tunn stråle när majonnäsen börjar tjockna.

 

3. Smaka av med resten av vinägern.

 

4. Skulle majonnäsen bli för tjock, späd med lite kallt vatten.

 

Tips:

 

Om majonnäsen skär sig beror det oftast på att man tillsatt oljan för snabbt. Man kan rädda den spruckna majonnäsen genom att börja om med en ny äggula och sedan tillsätta den skurna majonnäsen under vispning, först droppvis och sedan i en tunn stråle.

 

 

 

 

Önskar er en fortsatt bra dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Köks Pågen - 15 januari 2018 11:01


God förmiddag alla läsare.     Som rubriken lyder så hade vi kyckling vecka i skolan förra veckan, där vi har fått göra lite olika kycklingrätter.  Dels så har vi gjort kokt kyckling med currysås men vi har även fått stycka hela k...

Av Köks Pågen - 10 januari 2018 19:10

Då var vi inne i den andra veckan av detta året och här kommer en liten uppdatering på vad vi gjorde för mat förra veckan i skolan.Precis som vanligt så hade vi köket 2 dagar i förra veckan, där vi dels gjorde kokt torsk i senapssås och sen så gjorde...

Av Köks Pågen - 6 januari 2018 07:16

Godmorgon alla!   Då har det snart gått en vecka av det här nya året. Som vanligt så kommer jag att ha svårt att skriva 2018 eftersom jag är van vid att skriva 2017.Veckan som gick i skolan så har vi dels lagat 2 olika fisk rätter och sen så fick...

Av Köks Pågen - 25 december 2017 08:16

Godmorgon alla läsare och godfortsättning på julen.   Som ni alla vet så har jag haft 4 veckors praktik på en restaurang här i Ystad som tog slut i fredags.Det har varit 4 lärorika veckor och det har varit mycket att göra nästan hela tiden.På lil...

Av Köks Pågen - 16 december 2017 09:27


Godmorgon alla läsare!   Då var det lördag morgon vilket innebär ledig dag för mig på praktiken.Nu har jag varit på min praktik i 3 veckor så nu har jag bara 1 vecka kvar.Dessa 3 veckor har innehållit lite av varje där jag dels har jobbat lite me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards