Alla inlägg under november 2017

Av Köks Pågen - 25 november 2017 10:17

Låt mig först och främst be om ursäkt för att det var länge sedan som jag uppdaterade bloggen men skolan tar mycket av min tid för tillfället.
Nu är vi färdiga med hygienkursen och jag blev godkänd på hela den kursen. Efter jul och nyår det vill säga den 2 januari så ska vi påbörja nästa kurs.
Nästa kurs som står på tur är "Livsmedels- och Näringskunskap" men vi kommer även att vara lite i köket under den tiden, vilket jag tycker är bra eftersom man varvar teori med lite praktik.
Fr.o.m nästa vecka (vecka 48) så kommer jag att vara på praktik i 4 veckor så jag kommer att uppdatera bloggen när jag hinner.
Ni som har läst min blogg innan vet om att jag hade en tre veckors prakrik på ett äldreboende i höstas men denna gången så tänkte jag faktiskt testa på att vara i en lunch/ ala cart restaurang.
Det ska bli spännande att ha praktik på en sådan restaurang, så att man får se hur det funkar där.
Julborden börjar ju så smått att komma igång nu också, men jag behöver inte jobba då men jag ska ändå försöka att få vara med och jobba under en sådan kväll.

 

Dagens recept är en rätt som många nog känner till och det är Biff á la Lindström(jag vet att det finns många recept på detta men detta är min variant). Eftersom Lindström låter svenskt så tror nog många att den har sitt ursprung härifrån men den kan ha ryskt ursprung.
Det är inte bara rödbetorna och kaprisen som talar för det. Det sägs nämligen att rättens upphovsman var den ryske kaptenen Henrik Lindström, född och uppvuxen i Sankt Petersburg (1831-1910).
År 1862 så besökte Henrik Lindström Hotell Witt i Kalmar och där introducerade sin biff i Sverige. Det skall ha gått till på så vis att han kom till hotellet med några goda vänner den 4 maj.
Han ville låta dem smaka en rysk rätt som han brukade äta i Sankt Petersburg. Till bordet beställde Henrik in de ingredienser som behövdes till biffen: skrapat oxkött av välhängt kött, finhackade rödbetor, potatis, lök, ägg, kapris, salt och vitpeppar.
Vid blandade hans vänner var och en sin biff efter Henriks anvisningar. Biffarna bars sedan ut i köket och stektes i smör i en het gjutjärnspanna.
Resultatet blev mycket uppskattat, och sedan den dagen så finns Biff á la Lindström alltid på Witts meny. Källa Wikipedia.


Biff á la Lindström

 

Ingredienser: 4 port

 

700 g Nötfärs eller Blandfärs
2 st Kokta kalla potatisar (bindmedel)
1 st Gul lök
2 dl Rödbetor
2 msk Kapris
Salt och vitpeppar

 

Skysås:

 

1. Sila stekskyn. Använd aldrig bränd steksky av hälsoskäl (bränt fett omvandlas till transfett som anses cancerframkallande) och för att bränd smak aldrig kan döljas.
2. Smält smör eller margarin i en kastrull och låt det fräsa en kort stund utan att bränna. Ta av kastrullen från plattan och vispa ner vetemjöl eller matlagningsmjöl, lite i taget, till en jämn och halvflytande smet.
3. Tillsätt steksky under omrörning, först lite och sedan allt i större mängd. Späd med vatten. Låt småkoka 5-10 minuter.
4. Smaka av. Späd med vatten om såsen är för tjock. Smaka av med salt och peppar.
OBS: Man kan också gör skysåsen direkt i stekpannan.

 

Tillbehör:

 

Ca 12 st Kokta potatisar eller stekt potatis.

 

Gör så här:

 

1. Finhacka lök, rödbetor och potatis. Grov hacka kaprisen.
2. Fräs löken men inte så att den får färg för då bryns den.
3. Blanda alla ingredienser i en bunke.
4. Tillsätt nötfärsen eller blandfärsen.
5. Salta och peppra efter eget tycke och smak.
6. Stek nu biffarna på medelvärme (tänk på att innertemperaturen i biffarna ska vara 70 grader när dom är färdiga).

 

 

Biff á la Lindström

 

 

Fredagsmys. På bilden syns en Öja FF från en pizzeria i Ystad.


Bon appétit

Av Köks Pågen - 3 november 2017 18:51

Halloj alla läsare.


Jaha då var det fredagen den 3:e november vilket innebär att jag är ledig som kompensation för det öppna huset som vi hade på skolan.
Jag vet inte om ni kommer ihåg det men vi gjorde små desserter den dagen som hade anknytning till Halloween så idag kommer det två recept på de.
Skolan denna veckan har inneburit två prov inom hygien och jag blev godkänd på båda två.
I onsdags och torsdags så var det köksdag och denna veckan så har vi pysslat med ägg, sallad och dressing, där jag bl.a valde att gör en grekisksallad.
Nästa vecka så blir det köket tre dagar där vi bl.a ska jobba med soppor, potatis och grönsaker (vad det blir då vet jag inte än).
Den tredje dagen så ska vi göra en äkta skånsk äpplekaka (eller som jag säger äpplakaga), detta eftersom vi kommer att fira Mårtengås på skolan.
Ni som känner till traditioner vet ju om att när det är Mårtengåsmiddag så har man en tre rätters meny till de.
Dom består av svartsoppa (förrätt), gås med tillbehör (varmrätt) och skånsk äpplekaka (efterätt).
Eftersom jag är ledig idag så bär det av hem till min älskade lilla mamma för att hjälpa henne med datorn.
Det blir även lite kvalitetstid också eftersom vi inte träffas så ofta då vi inte bor i samma kommun. Tillsist så vill jag även passa på att önska alla en fortsatt trevlig dag och en trevlig helg på de också.

Denna veckas recept är två till antalet och det är dom två desserterna med Halloween tema.


Halloween Dessert: Chocolate Mousse Graveyard:

 

Chokladmousse:

 

100 g Mörkchoklad
1 tsk Kakao
1tsk Florsocker
1tsk Vaniljextrakt
1 dl Grädde

 

Jord:

 

8 st Chokladkakor(Orios)(Gör gärna 1,2,3 kakor)
4 st Bondkakor
Florsocker för damm (Pudra lätt)
20 g Smält choklad

Dekoration. Små marsipanblommor och marsipanspindel.

 

Gör så här:

 

Hacka 100 g choklad fint och häll det i en skål.
Koka grädden och häll sedan i chokladen.
Låt stå en minut och rör sedan tills choklad är smält.
Tillsätt kakao, florsocker och vanilj extrakt och låt det svalna i kylskåpet.
Vispa ihop med en elvisp till en fluffig mousse och dela upp den i 4 små glas ca 3/4.
Ta bort den vita krämfyllningen på oriosen och krossa de små kakorna till smulor.
Smält 20 g choklad. Stryk lite florsocker på de vita kakorna och skaka av det så att endast ett tunt lager kvarstår.
Använd smält choklad för att skriva "RIP" på de vita kakorna (jag använde en tandpetare).
Häll krossade orios i ett tjockt lager ovanpå moussen, håll de vita kakorna halvvägs ner och servera med några små marsipanblommor och marsipanspindel.

 

   

 

Läskiga fingrar:

 

125 g Rumsvarmt margarin
1 1/4 dl Florsocker
1/2 Ägg
2 Droppar bittermandelolja
1/2 tsk Vaniljsocker
3 1/2 dl Vetemjöl
1/2 tsk Bakpulver
1/4 Salt
Ca 1/2 dl Skållade mandlar

 

Blod och nagellack:

 

Röd karamellfärg
2 1/2 dl Florsocker
1 Äggvita

 

Gör så här:


Rör margarin, florsocker, ägg, bittermandelolja och vaniljsocker mjukt och smidigt.
Tillsätt mjöl, salt och bakpulver och arbeta ihop till en deg.
Låt vila i kylskåpet i ca 30 minuter.
Värm ugnen till 160 grader.
Ta en degbit åt gången och forma till ett finger, lite smalare än vad du tänkt dig eftersom de flyter ut lite vid gräddningen.
Tryck ner en mandel som nagel.
Forma knogar och skär "fingerveck" med en kniv.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Låt "fingrarna" vila på plåten några minuter innan du lyfter dom.
Rör ihop florsocker med äggvitan, rör ner karamellfärg efterhand.
Doppa "fingret" i "blodet" och måla naglarna om så önskas med resten.

 

Tips:

 

Man kan anväda, om man vill ha klarare färg, röd pyntgelé som du späder ut med lite karamellfärg. Denna blandning stelnar dock inte lika bra.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards