Direktlänk till inlägg 25 december 2017

Godfortsättning.

Av Köks Pågen - 25 december 2017 08:16

Godmorgon alla läsare och godfortsättning på julen.


Som ni alla vet så har jag haft 4 veckors praktik på en restaurang här i Ystad som tog slut i fredags.
Det har varit 4 lärorika veckor och det har varit mycket att göra nästan hela tiden.
På lillejulafton så var det dags för mig att handla mina julklappar, vilket kanske är i senaste laget men jag menar varför bryta en tradition :).
Efter att jag hade varit och handlat så var det till att ställa sig och göra julmaten (vi har inget stort julbord) där jag började med mina köttbullar, under tiden som dom låg på stekjärnet så passade jag på att griljera julskinkan.
När jag var färdig med de så gjorde jag vår lillejulaftons middag som bestod av bacon, champinjon och ostfylld schnitzel med potatisgratäng.
Efter att vi hade ätit så var meningen att jag skulle baka men tyvärr så somnade jag på soffan eftersom jag var dum nog att lägga mig där och vila efter maten.
Igår på självaste julafton så passade jag på att baka min kaka som blev en tigerkaka med saffran(den blev jättegod).
Lagom till "Kan du vissla Johanna" (traditions enligt) så blev det till att äta julmaten där man som vanligt blev jättemätt eftersom man fortsätter att äta trots att man är mätt för att det är så himla gott.
På onsdag är det dags för mig att återvända till skolan igen där vi kommer att tillaga en liten nyårs supé men de återkommer jag om i mitt nästa inlägg.

Vill även passa på att önska er alla en underbar sista vecka av 2017.

Denna veckas recept består utav krämig potatisgratäng och min fyllda schnitzel.

 

Krämig potatisgratäng(receptet kommer från Jennys Matbloggs app):

 

4 port:

 

8-10 mellanstora potatisar
5 dl Grädde (går bra med laktosfri)
2,5 dl Crème Fraiche (går bra med laktosfri)
1-2 Pressade vitlökar
Smör
Salt och peppar
Mozzarella

 

Gör så här:

 

1. Ställ ugnen på ca 200 grader.
2. Skala och skiva potatisen.
3. Smörj formen, som bör ha ganska höga kanter, med smör.
4. Rör ihop grädde och creme fraiche.
5. Pressa ner vitlöken och krydda och salta, ganska ordentligt.
6. Rör ihop gräddblandningen och häll i den smorda formen.
(Gräddblandningen ska täcka potatisen ordentligt, så eventuellt kan det behövas att hälla över lite grädde till.)
7. Ställ in i ugnen och grädda i ca 50 - 60 minuter eller tills potatisen känns mjuk.

När det är 20 minuter kvar av gratineringstiden, ta ut formen och strö lite mozzarella, och ställ tillbaka i ugnen igen. Så sammanlagt ska den stå i ugnen i ca 50 - 60 minuter.
När den är färdig gratinerad, så är det bra om den kan stå en 10 - 15 minuter under aluminiumfolie, innan den serveras.

 


Schnitzel fylld med bacon, champinjoner och ost:

 

4 port:

 

4 st Schnitzlar
1 pkt Bacon
Ett halvt pkt färska champinjoner
4 Skivor ost
Salt, peppar och vitlök

Gör så här:

1. Bryn bacon och champinjonerna tillsammans med en pressad vitlöksklyfta.
2. Banka ut schnitzlarna tunt.
3. Lägg i bacon, champinjoner och ost i schnitzlarna.
4. Rulla ihop schnitzlarna med hjälp av tandpetare.
5. Salta och peppra schnitzlarna.
6. Bryn schnitzlarna runt om.
7. Lägg schnitzlarna i en ugnsfast form och grädda i ugnen till köttets innertemperatur är 70 grader i ca 200 grader.

 

Krämig potatisgratäng med schnitzel fylld med bacon, champinjoner och ost

 

Bon appétit

 

OBS: Skulle någon vilja ha receptet på tigerkakan med saffran, så lägg bara ett meddelande till mig här inne så läger jag upp det också.



Tillverkning av Kökspågens köttbullar.

 



Färdig griljerad julskinka.

 

 

 

Tillverkning av Tigerkaka med saffran.

 

 



Färdig tillverkad Tigerkaka med saffran (den blev supergod).



Vårt lilla julbord.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Köks Pågen - 15 januari 2018 11:01


God förmiddag alla läsare.     Som rubriken lyder så hade vi kyckling vecka i skolan förra veckan, där vi har fått göra lite olika kycklingrätter.  Dels så har vi gjort kokt kyckling med currysås men vi har även fått stycka hela k...

Av Köks Pågen - 10 januari 2018 19:10

Då var vi inne i den andra veckan av detta året och här kommer en liten uppdatering på vad vi gjorde för mat förra veckan i skolan.Precis som vanligt så hade vi köket 2 dagar i förra veckan, där vi dels gjorde kokt torsk i senapssås och sen så gjorde...

Av Köks Pågen - 6 januari 2018 07:16

Godmorgon alla!   Då har det snart gått en vecka av det här nya året. Som vanligt så kommer jag att ha svårt att skriva 2018 eftersom jag är van vid att skriva 2017.Veckan som gick i skolan så har vi dels lagat 2 olika fisk rätter och sen så fick...

Av Köks Pågen - 16 december 2017 09:27


Godmorgon alla läsare!   Då var det lördag morgon vilket innebär ledig dag för mig på praktiken.Nu har jag varit på min praktik i 3 veckor så nu har jag bara 1 vecka kvar.Dessa 3 veckor har innehållit lite av varje där jag dels har jobbat lite me...

Av Köks Pågen - 3 december 2017 10:00


Idag är det söndagen den 3:e december och det innebär att det är den 1:a advent. Jag tycker att det känns mer som höst (typ september/oktober) än att det faktiskt snart är jul.Anledningen till det stavas regn och åter regn och en del blåst på det o...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards