Alla inlägg den 6 januari 2018

Av Köks Pågen - 6 januari 2018 07:16

Godmorgon alla!


Då har det snart gått en vecka av det här nya året. 
Som vanligt så kommer jag att ha svårt att skriva 2018 eftersom jag är van vid att skriva 2017.
Veckan som gick i skolan så har vi dels lagat 2 olika fisk rätter och sen så fick vi lära oss att filea rödspätta och de var inte lätt när man aldrig har gjort det förut men vi är ju där för att lära oss   .
Min tanke var att jag skulle lägga upp dom 2 fisk recepten idag men tyvärr så glömde jag dom i skolan så det får bli under veckan som kommer.
Sen är min tanke att så fort vi har varit i köket på skolan och har lagat mat så kommer dom recepten att komma ut här på bloggen.
Sist men inte minst så vill jag passa på att önska alla en fortsatt trevlig dag och en trevlig helg på de också.

 

Denna veckas recept består av en varmrätt som man kan äta när som helst och det är Tagliatelle (pasta) med ostsås blandat med kycklingfilé, champinjoner och bacon.


 

Förberedelse av pastagryta


Tagliatelle med kycklingfilé, champinjoner, bacon och ostsås ala kökspågen:

3-4 port.

 

3 st kycklingfiléer
1 burk champinjoner (går även bra med färska)
2 pkt bacon
1 klyfta pressad vitlök.
Salt och peppar

 

Gör så här:

 

1. Salta, peppra och bryn kycklingfilén.
2. Ta upp kycklingfilén när det håller rätt temperatur (70 grader).
3. Bryn bacon och champinjonerna tillsammans och pressa i vitlöken under tiden.
4. Lägg kycklingfilé, bacon och champinjonerna i en kastrull och blanda i ostsåsen.
5. Häll det över den färdig kokta Tagliatellen.

 

 

Tillverkning av pastagrytan.

 

Ostsås:

 

1 msk vetemjöl
3 dl mjölk (man kan använda laktosfri)
1 dl riven ost (jag använde mig av mozzarella)
Salt och vitpeppar

 

 

Tillverkning av ostsåsen.

 

Gör så här:

 

1. Red ut mjölet med lite av mjölken.
2. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp i 5 minuter.
3. Rör ner osten och smaka av med salt och lite vitpeppar.

 

 

Slutresultatet av pastagrytan.

 

Bon appétit

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards