Alla inlägg den 29 oktober 2017

Av Köks Pågen - 29 oktober 2017 12:20

Gomidda alla läsare!


Jag vill först och främst be om ursäkt för att jag inte har skrivit på ett tag.
Som jag har nämnt lite tidigare så skulle jag påbörja en kockutbildning den 16 oktober.
Så här snart 2 veckor in i utbildningen så trivs jag som fisken i vattnet.
Just nu så håller vi på att läsa hygien med egenkontroll där vi har fått göra ett litet test och för att bli godkänd så skulle man ha 70% rätt och jag hade 72%.
Vi har även gjort lite grupparbete (vi gjorde bl.a en planritning på hur ett kök ser ut och även ett städschema) som vi sen har fått redovisa.
I torsdags så var vi ute i köket hela dagen där vi gjorde små desserter eftersom vi skulle ha öppethus på eftermiddagen/kvällen (med halloween tema).
Nästa vecka är det ju som bekant höstlov (vecka 44) här i Skåne men jag är inte ledig då men jag har köket både onsdag och torsdag så de väger upp att jag inte är ledig.
Jag återkommer med bilder och recept på vad vi har gjort när vi har gjort det.
Tillsist så vill jag passa på att önska alla en fortsatt trevlig dag.

 

Dagens recept är antingen en lunchrätt eller middagsrätt eftersom man kan äta den precis närsom helst.


Tacogratäng ala KöksPågen.

 

Penne Pasta


Tacoröra:

 

500 g Fläsk eller Blandfärs
1 Påse Tacokrydda
400 g Krossade Tomater
1 pkt Bacon
Ca 400 g Champinjoner (funkar med både burksvamp och färska)
2 dl Créme Fraiche (man kan använda laktosfri)
Salt


 


Tacoröra under tillverkning.



Ostsås:


1 msk Vetemjöl
3 dl Mjölk (man kan använda laktosfri)
1 dl riven ost (det går bra med laktosfri ost)
Salt och vitpeppar

 

 

Tacogratängen innan den åker in i ugnen.



Gör så här med Tacogratängen:


1. Koka pastan, häll den i en smord form.
2. Stek köttfärsen, bacon och champinjonerna, krydda med tacokryddan.
3. Häll i krossade tomter och créme fraiche.
4. Tillsätt salt och låt det sedan koka i 5-10 minuter.
5. Fördela tacoröran på pastan, häll över ostsåsen.
6. Gratinera i 225 grader ca 15 minuter.

 

 

 

Tacogratängen när den är färdig.



Gör så här med ostsåsen:


1. Rör ut mjölet i lite av mjölken.
2. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp i 5 minuter.
3. Rör ner osten och smaka av med salt och lite vitpeppar.

 

 


Gott att servera till är en liten sallad med fetaost.


Bon appétit

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards