Alla inlägg den 1 oktober 2017

Av Köks Pågen - 1 oktober 2017 12:52

Jaha då var vi redan inne i oktober månad och tiden rinner iväg som vanligt.
Som jag sa förra söndagen så har jag praktik i ett storkök där jag trivs som fisken i vattnet.   
Jag får lära mig hur det funkar i ett storkök där jag bl.a har hand om salladsbaren och ser till så att där är en fräsch salladsbar varje dag.
Jag har fått göra en baconröra som innehåller majonnäs, Creme Fraiche, bacon, ris, ärtor och morötter men även salt, vitpeppar och vitlök.
Eftersom jag trivs jättebra på min praktik så längtar jag redan tills imorgon när jag ska vara på plats för att lära mig ännu mer.


Denna veckans 2 recept är en lunchrätt i form av en grönsakspaj (precis som vanligt så kan man lägga i vad man själv gillar) och ett italienskt bröd i form av Foccacia.

 

Grösakspaj: 6-8 port.

 

1,5 dl grahamsmjöl

 

1,5 dl vetemjöl

 

1 krm örtsalt

 

125 g margarin

 

1-2 msk kallt vatten

 

Gör så här:

 

1. Lägg mjöl och örtsalt i en hög på arbetsbordet (diskbänken).

 

2. Klicka ner margarinet i småbitar.

 

3. Arbeta snabbt ihop degen med händerna.

 

4. Gör en grop i degen, häll vattnet i gropen och arbeta in degen.

 

5. Låt degen vila i kylen minst 30 minuter.

 

Ingredienser i pajen:

 

250 g broccoli

 

150 g champinjoner

 

1 purjolök

 

Magarin till stekning.

 

Äggstanning:

 

3 ägg

 

3 dl mjölk

 

1 krm salt

 

1 krm peppar

 

3 dl riven ost

 

Gör så här:

 

1. Skär broccolin i små buketter och förväll ca 1 min.

 

2. Skiva champinjonerna.

 

3. Ansa och skölj purjolöken, skär den i 0,5 cm strimlor.

 

4. Fräs svampen och purjolöken tillsammans.

 

5. Klä en form (äggform eller engångs form) med pajdegen och fyll formen

    med torkade ärtor för att hålla upp kanterna.

 

6. Förgrädda pajskalet ca 10 minuter.

 

7. Häll av ärtorna.

 

8. Fördela grönsakerna i pajskalet.

 

9. Blanda ägg, mjölk, salt, peppar och ost.

 

10. Häll över ägg- och ostblandningen.

 

11. Grädda i 175 grader till äggstanningen har stelnat.

 

 

 

Foccacia:

 

Ingredienser i brödet:

 

1 liter Ljummetvatten

 

1,2 kg Vetemjöl Special

 

1 påse Torrjäst

 

1-1,5 dl Olivolja eller annan god olja


Flingsalt, örter, oliver och/ eller soltorkade tomater


Gör så här:

 

1. Blanda ihop de torra ingredienserna.

 

2. Tillsätt vatten och olivolja.

 

3. Låt jäsa i en bunke (skål) i 20 minuter.

 

4. Häll upp degen på väl inoljat bleck (brödform).

 

5. Låt jäsa i 20 minuter.

 

6. Pensla med olivolja och stör över flingsalt och örter.

 

7. Grädda i ugn på 200 grader i cirka 20 minuter.

 

 

 

Bon appétit

 

Tillsist önskar jag alla en fortsatt underbar dag.    

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards